Stillhet och rörelse

Att ta ett fotografi eller att måla en målning är något som fångar nuet för evigt. Även om känslan utav rörelse och handling kan finnas med så är det samtidigt något som vi själva skapar inom oss när vi ser dom. Ett fotografi av två personer som spelar tennis, tagen direkt efter att ena tävlande slagit en serve och bollen flyger över nätet ger verkligen en känsla utav fart och rörelse, att någonting sker i bilden som vi får bevittna. Dock så är det fortfarande bara en stillbild, bollen kanske var i rörelse när fotografiet togs, men nu så är den stilla oavsett vilken känsla man får utav den. Det är ett ögonblick, en mikrosekund förevigad i sin position. Även statyer och utställningar ger oss en inblick i någons liv, en händelse eller en tidsperiod. Men är det verkligen allt?

Mannekänger

Ett viralt internet fenomen började sprida sig runt oktober 2016 där några studenter från Jacksonville, Florida skapade ”The mannequin challenge,” eller mannekäng utmaningen. Själva utmaningen går ut på att personer är frysta och stillastående mitt i olika aktiviteter och filmas med en rörlig kamera. Utmaningen är att dom filmade personerna ska vara blickstilla medan kameran sveper eller åker förbi dom, utan några klipp mellan scenerna. Helt plötsligt så har vi, på sätt och viss, ett levande fotografi. Det stilla ögonblicket som förevigats får en känsla av liv och helt nya dimensioner då kameran åker förbi dom olika personerna, saker hänger i luften och en helt ny känsla av surrealistisk närvaro har skapats.

Hur?

Utförandet i sig behöver inte vara så komplicerat. En utav dom enklare metoderna är att filma en kameraåkning med slowmotion igång, det vill säga att istället för ca 24 – 30 bilder per sekund så filmar man med minst 120 bilder i sekunden. Sedan så får man redigera bilden hastighet till ungefär 25% utav originalets längd, vilket gör att kameran känns som om den rör sig i realtid samtidigt som personerna står helt stilla, som mannekänger. För att lägga till objekt, som exempelvis en dart pil fångad i luften medan den var på väg mot tavlan så finns det många olika metoder tillgängliga. Ett sätt är att spåra kamerans rörelse i efter postproduktionsprogram och därefter lägga till en bild på ett objekt i ett 3D lager. Om man vill vara ännu mer avancerad så kan man gå vidare med att lägga till 3D modellerade objekt och effekter samt rotoskoping och parallax för att ge en verklig känsla av djup.

Från amatörer till Hollywood

Trenden har anmanats av många utmanare så som professionella atleter, sportlag och konstnärer. Även inom film så har man börjat skönja spår, även om effekten kan likställas med dom så kallade ”Bullet time” sekvenserna ur the Matrix, där Keanu Reeves bland annat duckar under avfyrade pistolkulor under en slowmotion scen. Evan Peters karaktär Quicksilver i dom två senaste X-Men filmerna, där den supersnabbe mutanten kan röra sig snabbare än vad det mänskliga ögat hinner med att notera, har även några välkända scener där han springer runt i en värld där allting ur hans perspektiv rör sig i slowmotion. Dessa filmscener är dock inte helt äkta mannekäng sekvenser, då omgivningen fortfarande rör sig, om än i extrem slowmotion, istället för att vara helt blickstilla, men är utmärka exempel på rörelse i en stillastående omgivning.